Ni hao ja privet! Tervetuloa seuraamaan ja mukanaelämään matkojani! Yhtä hyvää matkaa sinulle kuin minullekin!

torstai 31. toukokuuta 2012

Lörpötys

Eilen näin ekaa kertaa hattarapilviä täällä koko Kiinassaoloaikani aikana. Tuntuu hassulta, että Suomessa niitä näkyy harva se päivä. Vai näkeekö?

Tänään taas sato vettä ja oli kylmä. Aamu oli tosin aurinkoinen ja lämmin, mutta iltapäivästä viileni. Oltiin silti ulkona reipas puolituntia, vaikka satoki vettä.

Mulla on kivat kengänjälet jaloissa, eikä se johdu edes kurasta, oon oikeesti ruskettunu - ainaki jalkapöydästä! Aurinkoa en oo kyllä välittäny ottaa. On niin kuuma, etten jaksa sellasta. Ja eihän se oo ees terveellistä. Kiinalaisten ja sairaanhoitajien mielestä ei ainakaan. Joten voi olla, että tuun täältä ihan kalkkilaivan kapteenina ja kaikki suomalaiset on mua ruskeempia. Älkää välittäkö. On täällä silti lämmintä ja aurinkoista. Ainaki sillon ku ei oo saasteita.

Tänään taas puistossa yks pappa vetäs pari leukaa. En voi olla ihailematta näitten kykyä löytää liikuntamahollisuuksia joka paikasta = puun oksasta, lasten leikkikaluista, tuolin selkänojasta jne. Samoin on siistiä, että kukaan ei mieti, mitä muut mahtaa ajatella tästä. Tai onhan sillä tietenki varjopuolensa (sillon ku joku pissattaa poikaansa keskellä tietä). Mutta ainaki kiinalaiset osaa ottaa paikkansa yleisistä puistoista. Monet harjottelee taijita, laulamista, soittamista, kiinalaista tanssia, martial arts... Luin jostain matkaoppaasta että kiinalaiset on kehittyny tossa tilanottamisessa niin hyviks siihen aikaan ku ne asu kommuuneissa eikä niillä ollu omaa tupaa, saati sitte perunamaata. Nykyään useimmilla sentään on oma asunto, mutta pihamaa löytyy edelleen yleisistä puistoista.

Onkohan mulla liian suureellisia kuvitelmia ku luulen että voin sit Suomessaki hengailla ulkona, vielä syyskuussaki? Onks syyskuussa jo niin kylmää ja märkää ja mustaa et pitää pysytellä sisätiloissa? Ja onko mulla ees aikaa ku käyn koulua? Noh, kattoo sitte.

En oo vielä miettiny mun blogin kohtaloa Suomeen tulon jälkeen. Varmaan pikkunen tauko on ainaki paikallaan...

Eilen kävin ostamassa mulle liput PingYaoon. Lähen vielä katsastaan sellasen turistirysän ennen ku palaan Suomeen. Siisteintähän tässä tietenki on se, että en saanu makuupaikkaa menomatkalle. Joten istuskelempa sen yli 14 tuntia sitte jossain kiinalaisessa pikajunassa... Ei kuulosta kauheen hyvälle. Mutta mulla on hyvin muistissa mun edeltäjän kertomus sen Shanghain matkasta. Se istu ne samat 14 tuntia junan LATTIALLA, se ei ollu saanu ees paikkalippua. Raukkaparka...

Mutta meenkippä nyt sit suihkuun ja nukkuun et jaksan sit valvoa sen seuraavan yön. Ja ennen kaikkea jaksan töpöttää sen antiikkikylän teitä vielä seuraavana päivänä! Huhhuh. Mutta nuorena pitää olla vähän tyhmä. Enää kuuskymppisenä mä en varmaan osta istumalippuja yöksi vaikka mikä ois. Tai mistä sitä tietää. :)

Ja on muuten oikeesti kivaa ku tällä koneella voi tosi helposti kirjottaa myös kiinaa ja venäjää! можно! 可以!:)

Ei kuvia tällä kertaa... En jaksa ladata. Saatte sitte PingYaosta taas hyvät pläjäykset.

2 kommenttia:

  1. Sopis meän suomalaisten kyllä ottaa oppia tuosta kiinalaisten "tilanvaltauksesta" ja rennosta asenteesta. Täällä tosiaan pitäis aina ajatella, mitä muut ajattelee, jos joku aikuinen tekee jotakin"jota aikuiset ei kertakaikkiaan tee" ;). Kyllähän täälläkin saa olla omanlaisensa, kun haluaa ja uskaltaa, senkin uhalla, että hulluksi luullaan...:D

    VastaaPoista
  2. Niin, nimenomaan. Ehkä mutki sit leimataan hulluksi jos mä lauleskelen ääneen lenkillä. Niin mä täälläki teen kokoajan, enkä halua kyllä lopettaa sitä sen takia että mua pidetään hulluna. :)

    VastaaPoista